JAK POMÓC DZIECKU W ZAAKLIMATYZOWANIU SIĘ W NOWEJ KLASIE?
Wielkimi krokami zbliża się 1 września. Niektóre dzieci pójdą pierwszy raz do nowej szkoły lub nowej klasy. Za każdym razem jest to ważne wydarzenie nie tylko dla dzieci, ale również dla rodziców. W jaki sposób możemy pomóc pierwszoklasistom i tym którzy zmieniają szkołę w zaaklimatyzowaniu się w nowym miejscu i sytuacji?
Poznanie nowych kolegów i koleżanek, nauczycieli i miejsca dla dziecka jest sytuacją mniej lub bardziej stresującą. Stres jest naturalną reakcją na przeróżne bodźce, dla każdego z nas inna sytuacja lub inny czynnik może wywoływać taki stan. Trzeba pamiętać o tym, że stres nie jest zawsze dla człowieka czymś złym. Może on być negatywny (dystres) lub pozytywny (eustres). Pierwszy z nich przeszkadza nam w życiu, zniechęca człowieka do działania, za to drugi z wyżej wymienionych działa na nas mobilizująco! Ale przecież jak już wcześniej wspomnieliśmy jakaś sytuacja nie musi działać tak samo na ludzi. I zazwyczaj działa inaczej na każdego. Tak samo jest z dziećmi. Dla jednych nowe doświadczenie jakim jest pierwszy dzień w nowej klasie lub w nowej szkole może być przerażające a dla innych może być motywujące. To my jako rodzice znając nasze dzieci będziemy mieli tę wiedzę jak nowa sytuacja działa na nasze pociechy. Przy okazji pomagając dziecku pomożemy sobie, gdyż nasze zdenerwowanie będzie trochę mniejsze jeśli przygotujemy pierwszoklasistę na nowe wyzwanie.
Bo każde dziecko się denerwuje, ale każde radzi sobie inaczej ze stresorem. A zadaniem rodzica jest pomóc dziecku rozpoznać to, jak ono przeżywa nową sytuację. Jeśli występuje u naszego dziecka eustres, nasze zadanie będzie sprowadzać się tylko do pielęgnacji takiego radzenia sobie ze stresem i wsparcia. Natomiast gdy dziecko odczuwa dystres, musimy pomóc dziecku w radzeniu sobie ze stresem. Jak nad nim zapanować? Co powiedzieć dziecku, kiedy opowiada nam o swoich obawach względem szkoły lub klasy? Na samym początku warto po prostu porozmawiać i opowiedzieć swoje przeżyte historie, jak to było u nas gdy my szliśmy do szkoły. Wspólne omówienie sytuacji jak to będzie w szkole, jakie mogą być sytuacje, bywa pomocne. Gdy dziecko ma np. obawy dotyczące tego, że nikt go nie polubi, powinniśmy powiedzieć „Kochanie na pewno znajdziesz osoby z którymi się dogadasz!”. Można dać też wskazówki dziecku jak szukać takich osób. Niech szuka dziecka, które się uśmiecha albo ma podobny plecak lub tak jak np. nasze dziecko nosi okulary.
W życiu szkoły prócz nauki, ważne jest też to jakie role społeczne w klasie nasze dziecko przyjmie. Od tego zależy kto i z kim będzie się kolegował, i jak będzie się uczyć i w jakich sytuacjach "szkolnych" będzie brało udział (tu mowa o np. wagarach, przeszkadzaniu na lekcji itd.). W sytuacjach kiedy te role społeczne są nieadekwatne i często stają się niepożądane w szkole lub Wasze dziecko ma problemy np. zwyczajnie w nauce lub z dogadywaniem się z rówieśnikami - wtedy z pomocą przyjdzie właśnie psycholog.
Skontaktuj się z nami :